Børn udvikler på deres sprog i samspil med voksne og andre børn. Mest bruger de sproget i legen. I Ønskeøen slipper vi sproget fri. Vi pjatter og leger med sproget ofte på børnenes præmisser, som skaber et helt andet rum for kreativitet. Det kan overraske forældre, som overhører hvorledes børnenes sprog skifter karakter, bl.a. i form af at ´bande´, som en del af deres udvikling.
Børns sproglige og socialkognitive udvikling hænger tæt sammen. Når vi benytter os af synsvinkelsprog - Ex "Jeg troede det var min" - hjælper vi små børn med at forstå andres og egne følelser og tanker bedre. Sproget hjælper barnet til at finde fællestræk imellem de situationer, hvor der er forskel på virkeligheden og det, man selv eller andre tænker om den.
Sprogudvikling kræver tid og viden om de sproglige processer og samspillets betydning er vigtig for os pædagoger, som arbejder med at understøtte børnenes sprog og relationer til andre.
Vi arbejder med at understøtte det enkelte barns sprogliglige kompetencer. Det handler om at give børnene gode sociale redskaber til at forstå andres tanker og følelser og til at udtrykke egne. Når vi gerne vil styrke børnenes sprog, er det fordi, vi ønsker at fremme bedre livsmuligheder.
I vuggestuen arbejder vi bl.a. med :
- Aktiv og empatisk lytning i den anerkendende pædagogiske tilgang
- Rollelege
- Synsvinkelsprog
- Sprogtrappen
- Dialogisk læsning
- Ugler året rundt
I vores børnehave arbejder vi bl.a. med:
- Aktiv og empatisk lytning i den anerkendende pædagogiske tilgang
- Rollelege
- Synsvinkelsprog
- Sprogvurderinger på både børn ved 3 og 5 år. Ved evt. bekymring på 3 års testen, foretages en ny ved barnets 4 år.
- Dialogisk læsning
- ugler hele året rundt