Leg bør tages alvorligt!
Børn lærer gennem leg. Der forhandles, indgås kompromisser og løses konflikter. Et af legens kendetegn er, at den bliver til undervejs og at børn derfor kontinuerligt må afstemme med hinanden. Barnets sociale læring finder bl.a. sted, når det iagttager andres leg. Her lærer barnet at afkode legens formelle og uformelle regler, samt komme med flere konstruktive legeudspil der kan bringe barnet ind i legen og hjælpe med at fastholde denne.
I vores tilrettelæggelse af læringsmiljøet og rammerne for lege, spiller både det fysiske miljø, legetøjet, indretningen og atmosfæren en vigtig rolle. Læringsmiljøet i Ønskeøen giver børn i både vuggestue og børnehave mulighed for at eksperimentere og bruge fantasien, lege forskellige, udviklende lege samt udvikle på og bruge både emotionelle, sociale, kropslige og kognitive kompetencer.
De fleste børn leger spontant selv. Men nogle gange skal legen støttes, guides og rammesættes af voksne for at alle børn kan være med og for at legen udvikler sig positivt for alle børn. Børn er forskellige og har derfor brug for forskellige udfordringer. Det kan handle om både alder, køn, kulturel og social baggrund, samt individuelle interesser.
I Ønskeøen leger vi funktions- og konstruktionslege, symbollege, regel lege, rollelege, optræde lege og meget mere. Med mellemrum opstår der en ideologi om hvad ´rigtig´ leg er. Vi forsøger at se på hvad det er for lege der udfolder sig og vurderer, om der er variation og muligheder for alle typer lege. For de voksne gælder det om at udvise en sensitivitet, så man ikke komme til at stjæle legen, men i stedet bidrage til at legen kan udfolde sig yderligere. Det kan være børnene leger is butik. Så kan den voksne spørge:" Har vi nogle penge at lege med, så man kan betale?" Og på denne måde bidrage med ideer, der hjælper legen videre - på børnenes præmisser.
Ifølge legeforsker Helle Marie Skovbjerg er leg ikke bare en aktivitet, men en måde at øve sig på, at menneske. Når børn leger, undersøger de hvem de er, hvad de kan, tør og tror på.