Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Personlig udvikling

Barnets alsidige personlige udvikling har en afgørende betydning for trivsel, læring, udvikling og dannelse. 

Vi arbejder med tre hovedområder af barnets alsidige personlige udvikling. Livsduelighed/engagement og deltagelses kompetence, samt gåpåmod. Disse beskriver områder af barnets udvikling, som den trygge tilknytnings relation har en indvirkning på, og er i øvrigt en implementeret del af ´Den ny styrket pædagogiske læreplan´.

  • Livsduelighed skal forstås som barnets relation til sig selv, herunder følelsesmæssig udvikling. 

    Livsduelighed involverer, at børn kan arbejde på evnen til følelsesmæssig regulering og udvikle empati, hvilket sker i trygge tilknytningsrelationer og gennem afstemte samspil med vores pædagogiske personale. Livsduelighed dækker over barnets opbygning af sig selv, selvværd og selvtillid, hvilket understøttes gennem en anerkendende pædagogisk tilgang, som sætter fokus på barnets oplevelser af mestring. Endelig involverer det, at barnet øver sig på opmærksomhed og fordybelse, bl.a. gennem samspillet med det pædagogiske personale der støtter barnet i at lytte og iagttage. Således tilbyder vi et pædagogisk læringsmiljø med rum til fordybelse for at hvert enkelte barn kan opleve en tilstand af FLOW, ex. i legen.

  • Engagement og deltagelses kompetence - Forstået som barnets forskellige relationer til andre, både pædagogisk personale og børn.

    Det handler om at kunne sætte sit aftryk og afkode på varierede sociale sammenhænge. Engagement har en særlig intens deltagelse form, hvor barnet er følelsesmæssigt involveret og oplever en en høj grad af meningsfulhed. Vores inkluderende pædagogiske læringsmiljø indebærer, at vi  bruger os selv som engagerede rollemodeller der er opmærksomme på det enkelte barns ressourcer og spiller børnene gode over for hinanden. I den pædagogiske tilgang i Ønskeøen er designet fleksibelt ift. til at rumme både det børneinitierede og vokseninitierede. Her praktiseres konkrete samspil og aktiviteter ud fra faglige overvejelser som børnenes perspektiver. De voksne går glædeligt foran, når der skal etableres en glædesfuld hverdag med engagement og nysgerrighed. Vi ved, at egne positive følelser og oplevelser smitter af og bidrager til, at børnene bliver mere åbne, nysgerrige og engagerede. Vi arbejder med en øget opmærksomhed på børnenes ressourcer, som kan øge deres engagement og deltagelse. det gør vi ved at understøtte det enkelte barn i forskellige måder at deltage på. Vi omfavner forskelligheder ved at tilbyde varierede deltagelsesmuligheder, som tilgodeser, at der ikke er nogen rigtig eller forkert måde at deltage på.

  • Gåpåmod - Forstået som barnets relationen til sin omverden.

    At have et gåpåmod handler om, at gå til verden med en særlig indstilling. Det handler bl.a. om udforskningslyst. Her understøtter vi barnets lyst til at udforske ved at følge barnets spontane nysgerrighed eller gennem tilrettelæggelse af aktiviteter med henblik på at udforske. Når barnet leger ex. risikofyldt stimuleres både gåpåmodet og udforskningslysten. En anden dimension omhandler det at mestre udfordringer, hvilket indebærer, at barnet arbejder på, at styrke sin vedholdenhed, samt gør sig erfaringer med at løse konflikter. I Ønskeøen støtter vi barnet i udfordrende situationer ved at etablere sig selv som en tryg base for barnet, samt fokus på ikke at løse problemet for barnet, men med barnet.

Det pædagogiske læringsmiljø skal være tilstede hele dagen, hvilket betyder at vores pædagogiske arbejde er kvalificeret, intenderet og reflekteret i alle situationer - og ikke blot i formiddags aktiviteter. Vores måneds- og ugeplaner handler om, at kvalificere, udvikle og reflektere over sammenhængen mellem den pædagogiske praksis og børns brede læring, som finder sted hele dagen, hver dag.