Tid i naturen er en essentiel investering i både børnenes og naturens velvære. Børn som møder med mangeartede naturoplevelser, vokser op som både brugere og beskyttere af naturen.
Forskning tyder på, at den tid børnene bruger i naturen er rigtig godt givet ud. De forskelligartede sanseindtryk i udelivet er stærke og varierede og kan derfor styrke barnets grundlæggende opmærksomhed og samtidig byde på alsidige oplevelser.
Naturoplevelser giver ikke kun glæde og udfordringer for barnet, mens det befinder sig i naturen, herunder kan bl.a. nævnes den enkeltes indlæringsevne, opmærksomhed, intellektuelle færdigheder, samt motoriske udfordringer. Ophold i naturens omgivelser fremmer også hjernens mulighed for restitution.
At benytte skoven minder os om, at naturen er en del af vores livsgrundlag, som udover at forsyne os med bl.a. frisk luft og gode udviklende legemiljøer også fremmer en begyndende forståelse i forhold til at være en del af en større sammenhæng med andre arter og organismer.
I skoven oplever pædagogerne, at naturen inviterer til fordybelse og inspirerer til aktiviteter, som kan være med til at mindske børns stress niveau. Der er mindre støj, færre konflikter og i højere grad stimulering i forhold til børnenes kreativitet.
Natur, udeliv og science er et ud af seks temaer i den styrkede pædagogiske læreplan, som definerer forskellige områder af børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i det pædagogiske læringsmiljø. I skoven understøtter det pædagogiske læringsmiljø, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som kan fremme nysgerrighed og lyst til at udforske. Her kan børnene opleve en forbundenhed med naturen, som kan fremme en begyndende forståelse for betydningen af bæredygtig udvikling. Når læringsmiljøet understøtter alle børn i at kunne observere og undersøge naturens fænomener, så bidrager det til den enkeltes erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhæng, herunder en matematisk opmærksomhed.