Omsorg og tryghed er både fundamentet og forudsætningen for børns trivsel, udvikling og læring. Det er kernen og det centrale i vores pædagogiske arbejde i Ønskeøen.
Børns behov skifter kontinuerligt. Behovet for nærhed og udforskning er ikke tilstede på samme tid. Et øjeblik kan et barn have behov for nærhed og det næste øjeblik brug for støtte til at udforske sin omverden. Børn har i høj grad behov for, at blive mødt på deres følelsesmæssige behov for voksne, som de er trygge ved. Således hænger den trygge tilknytning og det lille barns mulighed for at blive mødt på behovet tæt sammen. Når barnet oplever en tryg relation til mindst en voksen, så ved barnet, hvor det kan modtage støtte i at dele sine følelser og få hjælp til at forstå og regulere dem.
I Ønskeøen skal alle børn opleve, at blive set, hørt og imødekommet af forstående voksne omkring dem. I Ønskeøen skal alle børn opleve mindst en og gerne flere trygge relationer til de voksne. Når børnene oplever trygge relationer til børn og voksne i Ønskeøen, så ved vi, at det giver det enkelte barn en grundlæggende tillid til, at deres egne behov er okay, samt at man godt kan stole på både voksne og sin omverden. Vi ved, at trygge børn er bedre i stand til at udvikle et godt selvværd, danne positive venskaber og relationer til andre børn og voksne, samt udvikle på deres evne til at håndtere udfordringer og kriser fremover i livet. Derfor arbejder vi i Ønskeøen på gode relationer gennem mentalisering, hvilket omhandler, at man forstår andres handlinger som udtryk for, hvordan de har det indeni. For det, andre gør, hænger altid sammen med, hvad de samtidig føler, tænker, ønsker sig og har behov for. Det handler kort sagt om evnen i at kunne se sig selv udefra og den anden indefra, på samme tid.
Når børn oplever tillid og får dækket deres behov for nærhed, er de er klar til at udforske og udvikle deres selvstændighed. I ønskeøen arbejder vi med zonen indenfor nærmeste udvikling, hvilket omhandler det som barnet selv kan klare og det, barnet behøver assistance til. Den pædagogiske opgave ligger i, at vejlede barnet til at omforme sin erfaring til en undren, som bringer barnet ind i sin nærmeste udviklingszone. Derfor er det essentielt at opbygge gode og sunde relationer, som barnets drivkraft for motivation til at lære og udforske sig selv og sin omverden.